Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Právě vyšla kniha Stručná historie času
redakce Vytisknout článek

Právě vyšla kniha Stručná historie času

Obal knihy Stručná historie času.
Kniha se stala světovým bestsellerem a byla přeložena do více než čtyřiceti jazyků. Jeden z nejvýznamnějších vědců současnosti, britský matematik a astrofyzik Stephen Hawking, v ní odpovídá na otázky jako: Jaká je povaha prostoru a času? Kde se vzal vesmír a kam směřuje? Co se stane astronautovi v černé díře?
Do češtiny přeložil Doc. RNDr. Vladimír Karas, DrSc. z Astronomického ústavu AV ČR. Knihu vydalo nakladatelství Dokořán ve spolupráci s nakladatelstvím Argo.
Další informace o publikaci na http://www.nva.cz.

Pražské nakladatelství Argo a Dokořán společně vydávají v edici Aliter překlad slavné "The Brief History of Time" - vědecko-populární knížky od neméně proslulého britského teoretického fyzika Stephena Hawkinga. První vydání vyšlo před více než dvěma desetiletími. Kniha se okamžitě stala bestselerem svého žánru a už v r. 1987 vydala tehdejší Mladá Fronta český překlad pod názvem "Stručná historie času". Hawking je autorem zásadní objevů na poli astrofyziky černých děr a kosmologie. Ve svém oboru je uznávanou autoritou, jež ráda provokuje nekonformními názory a občas i jejich změnou.

Ve své první knížce pro laiky rozebírá Hawking své názory na vesmír a hovoří o zásadní roli gravitace v jeho vývoji. Přes kosmologii se rychle dostává k otázkám víry a náboženství. I zde má vyhraněné názory a svými pregnantními formulacemi snadno a rád kolegy-fyziky konsternuje a provokuje. Nebylo proto velkým překvapení, že se kniha setkala s rozporuplnými přijetím - od nadšených ovací až po značně rezervované mlčení. Tak či onak, počtem jazyků, do nichž byla přeložena a množstvím prodaných výtisků patrně předčila všechny populární knížky podobného zaměření.

Postupně byla Hawkingova knížka přetavena do několika variant, jejichž překlady mohou naši čtenáři nalézt na pultech knihkupectví. Jedná se například o výpravnou "Stručná historie času v obrazech" (2002) nebo naopak zkrácenou "Stručnější historie času" (2006). Podle knižní předlohy vznikly televizní pořady ("Vesmír Stephena Hawkinga", 1998) a prodávají se i celé seriály na DVD. Zároveň knihkupci zaznamenali během uplynulého desetiletí neobyčejný boom vědecko-populárních knížek, filmů a televizních pořadů o vesmíru. Stručná historie tento veskrze záslužný byznys do značné míry nastartovala.

"Jakkoli jsou nové varianty Stručné historie důvtipně podané, výpravné a barevné, myslím si, že její klasickou podobu (hladký text s pouze černobýlími pérovkami)nemohou překonat. Mimo jiné z toho důvodu, že v pozdějších vydáních bral Hawking ohled na nejrůznější komentáře, připomínky a výtky svých kolegů ohledně některých příliš zjednodušujících a kategorických tvrzení, jimiž je původní vydání prošpikováno," říká Vladimír Karas z Astronomického ústavu Akademie věd, který všechna česká vydání Stručné historie přeložil. Pozdější verze obsahují umírněnější formulace, které jsou přesnější, avšak neilustrují tak dobře Hawkingův přístup a povahu.

V Argu si uvědomili, že první vydání "Stručné historie času" bylo již dávno vyprodáno a vzhledem k tomu, že od něj uplynula příliš dlouhá doba, jednoduchý dostisk nebyl možný. Čtenáři však nyní mají možnost zakoupit si nový překlad, který v tomto předvánočním období právě putuje na pulty knihkupectví. K dokreslení celkové atmosféry vzniku knížky, souvislostí a lidských aspektů Hawkingova výzkumu a jeho neobyčejného životního osudu je však přeci jen třeba zabrousit i do angličtiny. Poutavá a pozoruhodná "Music to Move the Stars" od Jane Hawkingové zatím přeložena nebyla.

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.