Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  První snímky VLBI
redakce II Vytisknout článek

První snímky VLBI

Snímky 4 quasarů vzdálených miliardy světelných let se nacházejí mezi prvními výsledky projektu Very Long BaseInterferometry (VLBI). Kombinací 40 pozemských radioteleskopů nacházejících se v 15 státech a radioteleskopu naoběžné dráze Země, který se pohybuje po eliptické dráze od 580 do 21 700 km nad povrchem Země, vznikl teleskop,který je 2,5x větší než je průměr Země. Jeho rozlišovací schopnost je 100x větší než je rozlišovací schopnost HST voptickém oboru. Data z jednotlivých teleskopů jsou zpracována pomocí velmi důmyslných technik. Celý projekt vedejaponský Institute of Space and Astronautical Science (ISAS).
Zdroj: JPL Press Release ze dne 17. září.

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244