Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Třetí část VLT v provozu
redakce II Vytisknout článek

Třetí část VLT v provozu

Dalekohled nazvaný Melipal (Jižní kříž), třetí ze čtvěřice 8,2m dalekohledů tvořících budovaný VLT (Very Large Telescope), získal tzv. "první světlo" 26. ledna. To znamená, že nyní je na Mt. Paranal k dispozici "složené" zrcadlo o ploše 160 m2. Tým ESO byl s prvními získanými snímky nadmíru spokojen. Tyto snímky slouží hlavně k vyhodnocení činnosti nového dalekohledu. Nejdříve se dalekohled zaměřil na poměrně jasnou hvězdu a pořídil snímky s opravdu vysokou kvalitou, zvláště v tomto stadiu výstavby dalekohledu. Po drobném seřízení optiky se posléze dalekohled zaměřil na centrální oblasti Krabí mlhoviny. Ještě téže noci bylo provedeno první společné, paralelní pozorovaní všech tří funčních dalekohledů - Antu, Kueyen a Melipal. Dokončení čtvrtého zvaného Yepun bude následovat na konci letošního roku.
Zdroj: ESO Press Release 01/00 ze dne 28. ledna

Snímek komety C/2021 A2.

Kometa C/2021 A2. Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Vozky.