Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis 114 – poslední číslo roku 2018

Vychází Astropis 114 – poslední číslo roku 2018

Astropis 4/2018
Autor: Společnost Astropis

Jako vždy vám časopis Astropis nabízí spoustu zajímavého čtení. Můžete se tak těšit na astronomické a astrofyzikální objevy a další osobnost z historie, Pietro Angelo Secchiho. Kromě souhrnu z Kosmonautixu se podíváme na planetku Ryugu v podání sondy Hayabusa 2 a také na mise týkající exoplanet v nejbližším desetiletí. Na Měsíci si prohlédneme další kráter s názvem Blancanus. V časopisu nechybí ani krásné fotografie našich astrofotografů.

A ještě podrobněji z obsahu:

Druhý díl seriálu „Letošní pohled na vesmír vloni“, který mapuje astronomické a astrofyzikální objevy předchozího roku, jenž vzniká jako spolupráce Jiřího Grygara a Davida Ondřicha. Pavel Najser pro vás připravil další ze svých článků mapujících zajímavé osobnosti historie. Tentokrát se zaměřuje na italského jezuitského přírodovědce Pietro Angelo Secchiho – mimořádnou vědeckou osobnost 19. století, kterého považujeme za zakladatele spektrální klasifikace hvězd. Jako vždy se můžete těšit na aktuální hvězdnou mapu včetně popisu úkazů na obloze pro nejbližší měsíce. Astronautiky se kromě již obvyklého soupisu novinek od Lukáše Houšky (Kosmonautix.cz) týká i připomenutí mise Hayabusa 2 k asteroidu Ryugu od Vladimíra Kopeckého. Petr Kabáth připravil přehledový článek na téma budoucnosti výzkumu exoplanet pomocí vesmírných misí do roku 2030 - včetně možností zapojení českých vědců. Z našeho vesmírného okolí se dostaneme na Měsíc, kdy se Milan Blažek zaměří na kráter Blancanus. Pak se dostaneme i dále a Martina Exnerová popíše sluneční aktivitu v I. pololetí roku 2018. Nebudete samozřejmě ochuzeni ani o novinky z astronomie a astrofyziky, či recenzi – tentokrát se týká knihy „Realita není, čím se zdá“ fyzika Carlo Rovelliho, kde popularizuje teorii kvantové smyčkové gravitace. Barevné strany pak připomenou i nejhezčí nebeské úkazy konce roku, jak je zaznamenali naši fotografové a další zajímavé úlovky například z ISS nebo Mars Express. Poslední pravidelnou rubrikou je okénko České astronomické společnosti, kde nám Jan Palouš představí „Český národní komitét astronomický Mezinárodní astronomické unie“.

Přejeme pěkně strávené chvíle s naším časopisem.

Redakce časopisu Astropis

Štítky: Astropis

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Zapadajúci Mars pod Povozníkom