Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis 132

Vychází Astropis 132

Astropis č. 132 (obálka)

Hned na začátku nového čísla pokračují Jiří Grygar a David Ondřich ve svém shrnutí dění v astronomii v minulém roce. Pavel Pecháček pak připomene život a dílo astronomky Dorothey Klumpkeové, od jejíhož úmrtí letos uplyne 80 let. Anna Muchová představí Czech Rocket Society – spolek převážně vysokoškolských studentů zaměřený na raketové aktivity. Václav Pavlík pokračuje v sérii rozhovorů s významnými vědci – tentokrát s astrofyzikem Jamesem Peeblesem.

Zdeněk Řehoř v první díle svého článku popíše základy fungování základních typů astronomických kamer. Jan Kondziolka volně navazuje na svůj příspěvek z Astropisu 129 a doplňuje téma světelného znečištění o doporučení k slavnostnímu svícení v době dnešní energetické krize.

Okénko ČAS tentokrát vyplní její Západočeská pobočka, kterou uvede Josef Jíra. Recenze přináší aktuální číslo dvě – Ondřej Nývlt představí novou praktickou publikaci Pavla Gabzdyla „Průvodce po Měsíci“ a Vladimír Kopecký 57 roků čekající popularizační dílo Antonína Bečváře „Zrcadlo kosmu“. Jaká byla aktivita Slunce v první polovině roku 2022, shrne Michal Švanda s Martinou Pavelkovou.

O další klasické rubriky samozřejmě nepřijdete – čeká na vás obloha v zimě včetně tipů na pozorování (Vladimír Libý a Václav Pavlík), novinky v kosmonautice od Lukáše Houšky (kosmonautix.cz) a novinky z astronomie.

Děkujeme za přízeň a doufáme, že se vám nové číslo našeho časopisu bude líbit.

Redakce časopisu Astropis