Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis č. 118

Vychází Astropis č. 118

Astropis č. 118, obálka

Vychází letní Astropis 118, jehož obálku zdobí snímek Petra Horálka letošních prozatím nejvýraznějších nočních zářících oblaků, které koncem června rozsvítily večerní oblohu. Toto číslo je doslova nabité články na aktuální témata. Jiří Podolský přináší článek o prvním „snímku“ černé díry, který nedávno obsadil přední místa ve všech zpravodajských kanálech. Na něj naváže Václav Pavlík rozhovorem s prof. Kipem Thornem, nositelem Nobelovy ceny za fyziku, který v květnu navštívil Prahu. Petr Scheirich se ve svém textu věnuje úspěchům automatických sond ve výzkumu planetek Bennu (OSIRIS-REx) a Ryugu (Hayabusa 2), kde shrnuje nejnovější poznatky i průběh misí. Jelikož právě oslavujeme 50 let od přistání prvních lidí na Měsíci, neškodí si připomenout další misi, a to Apollo 15, které přistálo v okolí Hadleyho brázdy, kterou nám jako pozorovací objekt představí Milan Blažek.

Z dalších aktualit nabízíme souhrn sluneční aktivity nejen ve II. pololetí roku 2018 z pera Martiny Exnerové, událostmi velmi nabité shrnutí kosmonautiky za minulé čtvrtletí od Lukáše Houšky a tradiční novinky v astronomii.

Abychom si od smrště aktuálního dění odpočinuli, nabízíme i historický článek od Pavla Pecháčka o hledání hypotetické planety Vulkán. Marek Skarka pak představí, jakými způsoby astronomové v Ondřejově zkoumají exoplanety, čímž volně navazujeme na články Petra Kabátha v minulých číslech.

V aktuálním čísle najdete samozřejmě i další pravidelné rubriky – úkazy na obloze do září 2019, dvojstránku ČAS (představení Pobočky Ostrava) a recenze, v nichž se Vladimír Kopecký Jr. zaměří na knihy Jamese Kakaliose „Fyzika všedních věcí“ a Rüdigera Vaase „Prostě Hawking!“

Do tohoto čísla jsme si pro vás navíc připravili ještě jednu specialitu, a to vystřihovánku netradičních slunečních hodiny ve formě dvanáctistěnu, kterou nachystal Petr Scheirich.

Doufáme, že se vám letní Astropis nabitý novinkami bude líbit.

Redakce časopisu Astropis

[1] Web Astropisu

Štítky: Astropis

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.