Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Geminidy a kometa Lovejoy nejen na Jizerce

Geminidy a kometa Lovejoy nejen na Jizerce

Kometa Lovejoy u M 13 v Herkulu Autor: Martin Gembec
Kometa Lovejoy u M 13 v Herkulu
Autor: Martin Gembec
Sobotní ráno bylo nejspíš ve znamení rojení astronomů po kopcích. Důvodem byla inverze, která přinesla příkrov oblačnosti prakticky do celého Česka. V horách se však dalo pozorovat krásně jasné nebe, nebyl ani takový mráz a co víc, když zapadl Měsíc, bylo se opravdu na co dívat.

Nejpočetnější skupina se nejspíš sešla na Jizerce. A co vy další? Pokud jste také pozorovali, pošlete nám své snímky komety Lovejoy nebo Geminid přes formulář.

Již dlouho se v zimě nesešlo tolik astronomů na "starparty" pod tak krásnou oblohou. Možná ještě v Hodkovicích, ale tam bývá vlastně pravidlem, že je zataženo. Tentokrát hned čtrnáct nadšenců žaslo nad krásou komety Lovejoy a nespočetnými jasnými i slabšími meteory především z roje Geminid. Ten měl totiž v sobotu 14. prosince maximum.

Kometa Lovejoy a geminida 2013. Autor: Martin Gembec
Kometa Lovejoy a geminida 2013.
Autor: Martin Gembec
Začalo to nenápadně postupnou slezinou, na níž měli podíl členové dvou aktivních buněk České astronomické společnosti. Pražského MaČe a místního KaLu. To vše pak pod přísným dohledem místopředsedy ČAS, Pavlem Suchanem. Zpočátku světlá obloha vlivem zapadajícího Měsíce postupně ztmavla až krásně vylezla Mléčná dráha a objevilo se zvířetníkové světlo. Meteory padaly téměř pořád a občas ve sprškách po několika kusech. Občas se zjevil opravdu jasný meteor, který po sobě zanechal dohasínající stopu.

Geminidy 2013 na Jizerce Autor: Martin Gembec
Geminidy 2013 na Jizerce
Autor: Martin Gembec
Tomu všemu navíc sekundovala pouhým okem viditelná kometka Lovejoy. Ta se nacházela nedaleko M 13, kulové hvězdokupy v souhvězdí Herkula. Jevila se jako mlhavá hvězdička, mírně jasnější než kulová hvězdokupa. V triedru jevila asi tři stupně dlouhý ohůnek. To pravé ale ukázal až velký dalekohled o průměru 40 cm, v němž se dala pozorovat opravdu "velká kometa". Samozřejmě obrazně řečeno, protože dojem, jakým na nás kometa působila při pohledu do okuláru, připomínal pohledy na velké komety 90. let pouhým okem. Z jasné hlavy s výrazným centrálním zjasněním vystupoval široký ohon daleko za okraj zorného pole. V náznaku v něm byly patrné proudy hmoty. Na fotografiích se zjevilo něco úchvatného. Kometa až se šestistupňovým ohonem táhnoucím se poblíž M 13, s jasně patrnými strukturami vlivem turbulencí ve slunečním větru.

Kometu nyní z oblohy postupně vymaže Měsíc, ale zhruba za týden bude dobré se na ni podívat večer a nebo na konci roku znovu i ráno. Snad nám ještě udělá radost, kterou trochu pokazila kometa ISON, která nenávratně zanikla.

Viděli jste také nějakou Geminidu? Podařil se vám snímek? Posílejte nám je, uveřejníme je zde.

Fotografie čtenářů:

Geminidy nad Svratouchem. Autor: Vilém Heblík
Geminidy nad Svratouchem.
Autor: Vilém Heblík
Jméno: Vilém Heblík
Datum: 14. prosince 2013, 2:30 SEČ
Místo: Svratouch
Poznámka: Pozorovaní Geminid u meteorologické stanice na Svratouchu v Pardubickém kraji. Místo se nachází na vrcholu kopce Otava v obci Svratouch ve výšce 735 m. n. m. Během maximální noci Geminid bylo stanoviště většinou těsně nad hranicí mlhy a nízké inverzní oblačnosti, která zakrývala nížiny. Mlha se na vrcholu několikrát za noc střídavě objevovala a pak zase klesala do údolí.

Aktivita roje byla výrazná, vyšší než maximum srpnových Perseid. Už v době, kdy Měsíc, blížící se k úplňku, byl ještě nad obzorem, bylo možné pozorovat velké množství meteorů. Se zapadajícím Měsícem obloha postupně potemněla a počet viditelných meteorů tak ještě narostl.

Snímek ze 2:30 SEČ ukazuje slabší Geminidu a Měsícem osvětlené vrcholky Žďárských vrchů, vystupující nad mlhu v údolí. Další meteory jsou zachyceny společně s meteorologickou stanicí. Nejjasnější vyfotografovaná Geminida je z 5:01, stopa po ní byla na snímcích viditelná ještě několik dalších minut, viz animace
Fotoaparát Canon EOS 1100D na stativu.

Další snímky