Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Procházky po Měsíci

Procházky po Měsíci

Detail centrálních vrcholků v kráteru Hausen na Měsíci Autor: Lunar Reconaissance Orbiter, NASA
Detail centrálních vrcholků v kráteru Hausen na Měsíci
Autor: Lunar Reconaissance Orbiter, NASA
Ačkoli poslední lidé se na Měsíci procházeli již před 42 roky, také dnes si můžeme udělat alespoň nějakou představu, jakou asi zažívá astronaut procházející se po kopcích na měsíčním povrchu. Je to díky šikmým detailním záběrům lunární oběžnice LRO.

Centrální vrcholek kráteru Antoniadi na Měsíci Autor: Lunar Reconaissance Orbiter, NASA
Centrální vrcholek kráteru Antoniadi na Měsíci
Autor: Lunar Reconaissance Orbiter, NASA
Když se v roce 1972 naposledy prošel po povrchu Měsíce Harrison Schmitt a Eugene Cernan, asi by nikoho nenapadalo, že to bude snad na půlstoletí naposledy. Harrison Schmitt byl přitom na poslední chvíli jediný geolog-profesionál, který se na Měsíc dostal. Poznatky, které tehdejší mise Apollo přinesly, jsou užitečné ještě v dnešní době. A měsíční výzkumníci mají nyní další výborný nástroj – detailní snímky sondy Lunar Reconaissance Orbiter.

Úchvatné pohledy na Měsíc jsou především šikmé detailní záběry povrchu pořizované při poloze Slunce nízko nad místním obzorem. Výsledkem jsou zážitky, jakobychom se nacházeli na povrchu na vysokém kopci. Ovšem chce to si snímek pořádně zvětšit a prohlížet si jej 1:1 (viz. obrázek v úvodu), posuďte sami níže. Na kliknutí se otevře plné rozlišení.

Centrální vrcholek 143km kráteru Antoniadi

22km kráter Giordano Bruno

95km kráter se stejnojmennou rýhou Rimae Posidonius

51km kráter Anaxagoras

Detail centrálních vrcholků 164km kráteru Hausen

Zdroj: The Planetary Society Blogs, Bill Dunford

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.