Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Světový úspěch českých vědců - tentokrát ve výzkumu Slunce

Světový úspěch českých vědců - tentokrát ve výzkumu Slunce

Erupce X5 na Slunci 25.2.2014 Autor: SDO/NASA
Erupce X5 na Slunci 25.2.2014
Autor: SDO/NASA
Čeští vědci poskytli detailní trojrozměrný popis sluneční erupce

Sluneční erupce a kosmické počasí, to je také výzkum ve Slunečním oddělení Astronomického ústavu AV ČR. Přinášíme informaci o velmi zajímavé erupci, kterou společně zpracovali astronomové z několika evropských institucí. Studie byla publikována v prestižním časopise The Astrophysical Journal v březnu tohoto roku a také v online verzi časopisu Science.

Hlavním autorem je Dr. Jaroslav Dudík, který pracoval na Astronomickém ústavu AV ČR a nyní pracuje na Univerzitě v Cambridge. Spoluautorem je Dr. Marian Karlický ze Slunečního oddělení Astronomického ústavu AV ČR.

Vědci poprvé detailně popsali proces sluneční erupce ve třech dimenzích. Observačně potvrdili teoretický model "slipping reconnection", ve kterém je erupční energie uvolňována při dynamicky rozvíjející se interakci erupčních smyček. Tím zobecnili tzv. standardní model sluneční erupce.

Analýza této erupce nás přivádí o krok blíže k předvídání, kdy a kde velká sluneční erupce nastane. To má zásadní význam pro ochranu Země před možným zničujícím kosmickým počasím. Naše stále vyspělejší technologie jsou totiž na kosmickém počasí čím dál závislejší. Více v anglickém textu na webu www.cam.ac.uk.

Zdroj: Astronomický ústav AV ČR

Video: Průběh sluneční erupce
(Zdroj: Cambridge university)

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P Wirtanen,