Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Světový úspěch českých vědců - tentokrát ve výzkumu Slunce

Světový úspěch českých vědců - tentokrát ve výzkumu Slunce

Erupce X5 na Slunci 25.2.2014 Autor: SDO/NASA
Erupce X5 na Slunci 25.2.2014
Autor: SDO/NASA
Čeští vědci poskytli detailní trojrozměrný popis sluneční erupce

Sluneční erupce a kosmické počasí, to je také výzkum ve Slunečním oddělení Astronomického ústavu AV ČR. Přinášíme informaci o velmi zajímavé erupci, kterou společně zpracovali astronomové z několika evropských institucí. Studie byla publikována v prestižním časopise The Astrophysical Journal v březnu tohoto roku a také v online verzi časopisu Science.

Hlavním autorem je Dr. Jaroslav Dudík, který pracoval na Astronomickém ústavu AV ČR a nyní pracuje na Univerzitě v Cambridge. Spoluautorem je Dr. Marian Karlický ze Slunečního oddělení Astronomického ústavu AV ČR.

Vědci poprvé detailně popsali proces sluneční erupce ve třech dimenzích. Observačně potvrdili teoretický model "slipping reconnection", ve kterém je erupční energie uvolňována při dynamicky rozvíjející se interakci erupčních smyček. Tím zobecnili tzv. standardní model sluneční erupce.

Analýza této erupce nás přivádí o krok blíže k předvídání, kdy a kde velká sluneční erupce nastane. To má zásadní význam pro ochranu Země před možným zničujícím kosmickým počasím. Naše stále vyspělejší technologie jsou totiž na kosmickém počasí čím dál závislejší. Více v anglickém textu na webu www.cam.ac.uk.

Zdroj: Astronomický ústav AV ČR

Video: Průběh sluneční erupce
(Zdroj: Cambridge university)

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.