Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Těsný průlet asteroidu 2014 RC

Těsný průlet asteroidu 2014 RC

Asteroid 2014 RC na snímku dalekohledu FRAM Autor: FRAM/GLORIA/Martin Mašek
Asteroid 2014 RC na snímku dalekohledu FRAM
Autor: FRAM/GLORIA/Martin Mašek
V noci ze 7. na 8. září se kolem Země těsně protáhl balvan o rozměrech přibližně 20 metrů. Asteroid označený 2014 RC byl nejblíže asi 40 000 km.

dráha asteroidu 2014 RC v blízkosti Země Autor: NASA/JPL-Caltech
dráha asteroidu 2014 RC v blízkosti Země
V případě tohoto asteroidu šlo o velmi těsný průlet, neboť v podobné vzdálenosti už se například pohybují družice na geostacionární dráze (na obrázku vpravo zelená elipsa). Těleso se pohybovalo nad jižní polokoulí, takže satelity nemohlo v žádném případě ohrozit. Planetka byla podobně velká jako těleso, které v únoru 2013 vybuchlo poblíž ruského města Čeljabinsk.

Asteroid se podařilo vyfotografovat Martinu Maškovi pomocí vzdáleného robotického dalekohledu FRAM Fyzikálního ústavu AV ČR v Argentině (viz. snímek nahoře).
V ČR planetku snímal Milan Antoš z Jablonce nad Nisou.
Vzdáleně jej snímal také kolega ze Slovenska Marián Urbaník, který si pro změnu pronajal iTelescope v Austrálii.

Vzhledem k tomu, že planetka Zemi pouze minula, vrátí se i v budoucnu, ale doposud nebyla vypočtena žádná kolizní možnost. Astronomové budou balvan i nadále sledovat a dráhu případně upřesní.

Další informace na webu NASA: http://neo.jpl.nasa.gov/news/news184.html