Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Těsný průlet asteroidu 2014 RC

Těsný průlet asteroidu 2014 RC

Asteroid 2014 RC na snímku dalekohledu FRAM Autor: FRAM/GLORIA/Martin Mašek
Asteroid 2014 RC na snímku dalekohledu FRAM
Autor: FRAM/GLORIA/Martin Mašek
V noci ze 7. na 8. září se kolem Země těsně protáhl balvan o rozměrech přibližně 20 metrů. Asteroid označený 2014 RC byl nejblíže asi 40 000 km.

dráha asteroidu 2014 RC v blízkosti Země Autor: NASA/JPL-Caltech
dráha asteroidu 2014 RC v blízkosti Země
V případě tohoto asteroidu šlo o velmi těsný průlet, neboť v podobné vzdálenosti už se například pohybují družice na geostacionární dráze (na obrázku vpravo zelená elipsa). Těleso se pohybovalo nad jižní polokoulí, takže satelity nemohlo v žádném případě ohrozit. Planetka byla podobně velká jako těleso, které v únoru 2013 vybuchlo poblíž ruského města Čeljabinsk.

Asteroid se podařilo vyfotografovat Martinu Maškovi pomocí vzdáleného robotického dalekohledu FRAM Fyzikálního ústavu AV ČR v Argentině (viz. snímek nahoře).
V ČR planetku snímal Milan Antoš z Jablonce nad Nisou.
Vzdáleně jej snímal také kolega ze Slovenska Marián Urbaník, který si pro změnu pronajal iTelescope v Austrálii.

Vzhledem k tomu, že planetka Zemi pouze minula, vrátí se i v budoucnu, ale doposud nebyla vypočtena žádná kolizní možnost. Astronomové budou balvan i nadále sledovat a dráhu případně upřesní.

Další informace na webu NASA: http://neo.jpl.nasa.gov/news/news184.html

Štítky: 2014 RC

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku