Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické desetiminutovky: březnová noční obloha

Astronomické desetiminutovky: březnová noční obloha

Astronomické desetiminutovky
Autor: Astrocrew

Aktivity pobočky České astronomické společnosti na Liberecku jsou velmi široké. Zde na webu jsou asi nejviditelnějšími pravidelně uveřejňované mapky oblohy s úkazy na každý měsíc, které v tiskové podobě připravuje Aleš Majer. Popularizační články od Martina Gembece nemá cenu ani zmiňovat. Společně s kolegy z Ondřejova v čele s Pavlem Suchanem a Martinem Maškem z FzÚ se věnujeme boji za lepší svícení v noci. A občas problesknou další záležitosti, jako třeba naše pravidelné Astronomické dny a noci na Jizerce a další akce. Ale o tom nemá být dneska řeč. Nyní je na čase nechat vás nahlédnout do výsledků práce naší mládeže. Tým, který si říká Astrocrew, se stále více zapojuje do dění na Liberecku a turnovské hvězdárně. A jejich posledním počinem jsou Astronomické desetiminutovky. Zveme vás tedy ke shlédnutí a inspiraci, na co se určitě podívat na březnové obloze.

Březnová obloha má úžasnou vlastnost. Slunce ještě zapadá relativně brzy, a tak nám poměrně dlouhé noci umožňují sledovat souhvězdí z prakticky všech ročních období. Večerní obloha navíc nabízí neopakovatelně pěkný pohled na zvířetníkové světlo a pozorovatelé deep-sky objektů zase vědí, že Slunce je v tak šikovné poloze na ekliptice, že jim to umožňuje spatřit téměř všechny objekty Messierova katalogu během jediné noci.

Proto také video, které pro vás naši mladí přátelé připravili se věnuje všem těmto vzácnostem jarní oblohy. Premiéra videa je plánována na čtvrtek 3. března v 17:00, ale bude dostupné i ze záznamu v níže přiloženém okně.

Dovolte ještě alespoň malou ochutnávku, co vás čeká. Chybět nebude ohlédnutí za zimní oblohou, která nyní večernímu dění dominuje. Pak nastoupí krásy jarních souhvzědí, kam patří i sbírka hvězdokup a galaxií.

Souhvězdí Raka a otevřená hvězdokupa M44 Jesličky Autor: Astrocrew
Souhvězdí Raka a otevřená hvězdokupa M44 Jesličky
Autor: Astrocrew

Právě jarní obloze dominuje souhvězdí Velké medvědice, která se nachází v nadhlavníku a pohled na některé zde ležící galaxie ve velkém dalekohledu je nezapomenutelným zážitkem. A to už vůbec nemluvíme o kupách galaxií v sousedních souhvězdích v čele s centrem kupy galaxií v souhvězdí Panny.

Na závěr nebude chybět připomínka zajímavého dění na ranní obloze, kde se pravidelně na konci měsíce potkává Venuše a další planety s Měsícem. A pochopitelně nechybí ani zmíněné zvířetníkové světlo. Prchavě slabý pohled na rozptýlené sluneční světlo na prachu podél roviny ekliptiky.

Galaxie M81 a M82 ve Velké medvědici Autor: Astrocrew
Galaxie M81 a M82 ve Velké medvědici
Autor: Astrocrew

Vážení čtenáři. Dnešním článkem jsme vás chtěli nejen pozvat k rozjímání nad krásami předjarní oblohy, ale především připomenout, že u nás po celé republice pracuje řada mladých začínajících astronomů, kteří budou mít v budoucnu také co říci. Tímto jim vyjadřuji svůj dík a podporu a věřím, že jestli nás sleduje někdo další a čte tato slova, že se nebude váhat ozvat na náš redakční e-mail a určitě mu budeme schopni pomoci, nebo jej nasměrovat, jak by naopak mohl přispět on nám. Ať už v popularizačních aktivitách, nebo v jeho začátcích se serióznějším pozorováním oblohy.

Štítky: Noční Obloha, Astrocrew, Klub astronomů Liberecka