Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Nízko letící bolid

Nízko letící bolid

Bolid nad západní Alabamou
Zajímavý bolid byl spatřen 19. března 2010 ve 23:19 místního času (20. března 4:19 UT) nad západní Alabamou. Jeho jasnost byla údajně větší než srpek Měsíce, ale jinak se na první pohled ničím nelišil od podobně jasných meteorů.

Jeho průlet kromě náhodných svědků zachytila také dvojice kamer NASA, jedna v Huntsville, stát Alabama (v Marshallově středisku vesmírných letů) a druhá ve městě Chickamauga, stát Georgia.

Vzhledem k tomu, že se podařilo získat data ze dvou míst, bylo možné vypočítat parametry dráhy. A tady čekalo na astronomy překvapení. Výpočty odhalily, že meteoroid začal zářit ve výšce 72,9 km a konec jeho světelné dráhy byl pouze 32,5 km nad zemským povrchem. To je nečekaně nízko, protože většina podobných těles se rozpadá a přestává zářit obvykle ve výškách kolem 70-80 km. Z toho vyplývá, že v tomto případě se muselo jednat o materiál s pevnou strukturou, není vyloučeno, že byl tvořen kovem. Počáteční hmotnost meteoroidu se odhaduje na 10 kg, průměr 20 cm a rychlost 19 km/s. Přesto, že se jednalo o velmi soudržné těleso, které proniklo hluboko do atmosféry, nakonec v ní pravděpodobně zcela zaniklo a k pádu meteoritu nedošlo.

Video se záznamem přeletu z kamery v Huntsville.

Použité zdroje:
[1] Spaceweather.com 29.3.2010
[2] Meteor gives western Alabama skywatchers a show
[3] Bright Fireball Caught on Camera Over Alabama

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200