Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Mohutné vzplanutí gamma záření
redakce II Vytisknout článek

Mohutné vzplanutí gamma záření

Intenzivní vzplanutí gamma záření zasáhlo Zemi 27. srpna letošního roku. Stalo se tak na noční polokouli a záření ionizovalo atomy v horních vrstvách atmosféry na úroveň obvyklou pouze v denní době. Záblesk byl tam mohutný, že zahltil detektoryna minimálně sedmi družicích na oběžné dráze Země. Záblesk měkkého gamma záření pocházel z magnetaru SGR1900+14,který se nachází ve vzdálenosti 20 000 světelných roků od Slunce. Tento magnetar má nejsilnější magnetické pole ve vesmíru.
Zdroj: NASA Press Release 98-193 ze dne 29. září.

Kometa 156P/Russell-LINEAR

Snímek komety 156P. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Persea. Vzdálenost od Země 1.595 au, od Slunce 1.807 au. Rychlost pohybu po obloze 1.45 arcsec/min.