Úvodní strana  >  Rady  >  Pozorování oblohy  >  Často kladené dotazy  >  Proč je Polárka tak významná?

Proč je Polárka tak významná?

Jak najít Polárku podle Velkého vozu
Mnoho lidí se mylně domníva, že význam Polárky (Severky) spočívá v tom, že je nejjasnější a je po setmění nejdříve vidět. To je rozšířený omyl, se kterým se lze dosti často setkat. Skutečnost je taková, že Polárka je svojí jasností zcela tuctovou hvězdou severní oblohy a při zběžném pohledu na oblohu ji od ostatních hvězd nerozeznáme.

Významná totiž není svou jasností, ale polohou na obloze. Ať je večer nebo ráno, ať je zima nebo léto, Polárka je pořád na stejném místě a ostatní hvězy se točí kolem ní! Osa rotace Země, která způsobuje zdánlivý pohyb všech hvězd na obloze prochází téměř přesně Polárkou a tím je způsobená její téměř úplná statičnost.

Stopy hvězd s téměř nehybnou Polárkou uprostřed kruhů.
Velký význam měla pro námořníky, kteří tak bezpečně za jasných nocí věděli, kudy plout na sever - pluli prostě přímo za nosem či spíše za Polárkou.

Již po několika málo minutách exponování je vidět protáhlý pohyb všech hvězd (tím výraznější čím dále jsou od Polárky). Polárku na snímku teď již jistě poznáte i bez označení její polohy.

39. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 23. 9. do 29. 9. 2019. Měsíc bude v novu. Večer je nízko nad jihozápadem Jupiter a u jihu Saturn. Aktivita Slunce je velmi nízká. Kometa Africano je vidět i většími triedry. Start japonské nákladní lodi HTV-8 odložen na úterý. Očekáváme také start nové posádky ISS v lodi Sojuz MS-15. Před 375 lety se narodil dánský astronom Ole Christensen Rømer, který určil rychlost světla ze zákrytů Jupiterových měsíčků.

Súmrak nad Košicami - západný obzor