Úvodní strana  >  Rady  >  Pozorování oblohy  >  Často kladené dotazy  >  Co se stane, když se dvě černé díry srazí?

Co se stane, když se dvě černé díry srazí?

Černou díru prozradí její vliv na okolí
Srážky černých děr jsou teoreticky velmi zajímavá věc. V podstatě se obě černé díry nakonec slijí v jednu větší. Tak právě asi vznikají supermasivní černé díry s hmotnostmi až 109 hmot Slunce v některých kvasarech. Pravděpodobnost srážky je největší v centru galaxií, případně v hustých hvězdokupách. Jedna taková zvaná Arches je nyní studována poblíž centra naší Galaxie ve Střelci.

Miroslav Brož (Hvězdárna a planetárium HK)

Štítky: Galaxie, Galaxie Mléčná dráha, Černá díra

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.