Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2000

Rentgenové kosmické pozadí

Uznání: G. Hasinger (AIP) et al., XMM-Newton, ESA

Rentgenové družice již dříve objevily překvapivé rentgenové zářící kosmické pozadí a astronomové se snažili porozumět jeho původu. Až nyní při pohledu skrze díry v zakrývajícím plynu a prachu naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy pořídil výkonný oběžný rentgenový dalekohled XMM-Newton tento hloubkový snímek rentgenové oblohy, jež rozlišuje tajemné pozadí do mnoha slabých jednotlivých zdrojů. Úžasný snímek má kódované barvy, kdy červená představuje poměrně nízkoenergetické rentgenové záření s fotony s energií 500 nebo vícekrát bohatší na energii než fotony viditelného světla. Zelené a modré barvy odpovídají vzrůstající energii rentgenového záření s energiemi až 10000 krát většími jak viditelné světlo. Za povšimnutí stojí, že slabé zdroje mají tendenci být zelené a modré, což jsou rentgenové charakteristiky obrovského množství materiálu padajícího do masivních černých děr ve velmi vzdálených galaxiích. Jsou ale masivní černé díry opravdu v srdcích všech velkých galaxií? Výsledky z družice XMM-Newton podporují rostoucí koncensus že ano, a že rentgenové záření z celého vesmíru se vytváří při pádu hmoty do těchto černých děr a tvoří tak kosmické rentgenové pozadí.

Štítky: Rentgenový, Černé díry, Rentgenové pozadí