Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2000

Skladba mlhoviny Omega

Uznání a copyright: K. M. Merrill, 2.1-m Telescope, SQIID, KPNO, AURA, NOAO, NSF

Mlhovina Omega je masivní, komplexní mračno prachu a plynu, ze kterého se nepřetržitě tvoří nové hvězdy. Molekulární mrak dostal své populární jméno díky podobnosti s řeckým písmenem velké omega, ale je také znám pod jmény jako Labutí mlhovina, mlhovina Podkova a M17. Na tomto nedávno zveřejněném snímku jsou vidět podrobnosti jako jsou tenká vlákna emise difundovaného prachu a tmavá mračna absorpční mračna od hustého plynu. Snímek zvýrazňuje infračervené světlo emitované velkými molekulami známými jako polycyklické aromatické uhlovodíky (PAHs), plyn podobný výfuku z auta, který stopuje uhlík a mezihvězdný prach. PAHs může být spojovacím článkem mezi menšími molekulami a velkými zrny mezihvězdného prachu. V současnosti je původ PAHs neznámý, ale někteří astronomové mají představu, že se tvoří v chladných atmosférách mladých uhlíkových hvězd a jejich hvězdný vítr jej rozptyluje.

Štítky: Star-formation, M17, PAHs