Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2001

Hloubkové pole z Chandry

Uznání: R.Giacconi et al., JHU, AUI, NASA

Tento hloubkový snímek oficiálně zvaný Chandra Deep Field - South představuje nejhloubkovější rentgenový snímek Vesmíru, který byl kdy pořízen. Byl dosažen po úhrnném expozičním času jednoho miliónu sekund z oběžné rentgenové observatoře Chandra. Tento rentgenový snímek je zaměřený na obyčejnou, nijak významnou oblast oblohy v souhvězdí Pece (Fornax) a odpovídá ve viditelném světle jižnímu hloubkovému poli z Hubbleova dalekohledu Hubble Deep Field - South zveřejněném v roce 1998. Barvy na záběru z Chandry odpovídají energiím: červená nízkým, zelená středním a modrá vysokým energiím a ukazují hodně slabých zdrojů na poměrně vysokých rentgenových energiích. Jsou to asi aktivní galaxie, jež živí supermasivní ústřední černé díry a velké kupy galaxií ve vzdálenostech až 12 miliard světelných let. Skvělý snímek podporuje myšlenku astronomů o mladém vesmíru, ve kterém byly masivní černé díry mnohem dominantnější než dnes.

Štítky: Chandra, Rentgenový, Černá díra, Background, Deep field