Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2003

DEM L71: Když vybuchnou malé hvězdy

Uznání: J. Hughes, P. Ghavamian and C. Rakowski (Rutgers Univ.) et al., CXC, NASA

Velké hmotné hvězdy končí své bouřlivé životy okázalými výbuchy supernov, ale také malé nízkohmotné hvězdy mohou dospět k podobnému konci. O některých bílých trpaslících v podvojných hvězdných soustavách se opravdu předpokládá, že namísto jednoduchého ochlazení a tichého zeslábnutí naberou ze svých složek dostatečnou hmotu, až se stanou nestabilní a spustí nukleární detonaci. Výsledkem je standardní svíčka, hvězdná exploze klasifikovaná jako supernova typu Ia, a možná dosud nejlepším příkladem následků je expandující mračno rázových hvězdných trosek DEM L71 v blízkém Velkém Magelanově mračnu. Ostrý rentgenový snímek ve falešných barvách z oběžné observatoře Chandra ukazuje předpovězené jasné okraje oblasti vnější rázové vlny výbuchu i rentgenovou záři z vnitřní oblasti z plynu zahřátého reverzním rázem. Odhady složení a celkové hmotnosti expandujícího plynu založené na údajích z Chandry silně naznačují, toto vše jsou zbytky bílého trpaslíka. Světlo z tohoto sebedestruktivního výbuchu malé hvězdy poprvé dosáhlo Zemi před několika tisíci lety.

Štítky: Bílý trpaslík, Zbytek supernovy, Rentgenový, Dem l71