Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červen 2003

Messiery a Mars

Uznání a copyright: Michael Cole

Teleskopická procházka souhvězdím Střelce (Sagittarius) nabízí mnoho jasných hvězdokup a mlhovin v rozměrném prostoru hvězdné krajiny, která obklopuje galaktický střed. Tato nádherná barevná fotografie zavítala do dvou takových pamětihodností katalogizovaných kosmickým turistou 18. století Charles Messiererem jako M8 a M20. Mlhovina Trifid (M20) vlevo nahoře představuje výrazný kontrast červenými a modrými barvami a tmavými prachovými pásy. Hned dole vpravo je rozpínavá, červená záře M8, mlhoviny Laguna. Obě mlhoviny jsou vzdálené několik tisíc světelných let, zato vpravo je dominujícím nebeským majákem "místní" zdroj, planeta Mars. Rudá planeta zrovna prochází souhvězdím Střelce, na tomto snímku silně přeexponovaná a byla vzdálená jen krátké čtyři světelné minuty. Nyní se blíží ke svému největšímu přiblížení planetě Zemi v psané historii. Mars vychází kolem půlnoci na východovýchodojihu a jasně září asi -1.4 magnitudy. Snímek pořídil městský fotograf Michael Cole 20. května ve 3:00 ráno za jasné oblohy nad Camp Hancock, Oregon, USA.

Štítky: Mars, Galaktický střed, M8, M20, Charles messier