Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2003

Turbulentní okolí Eta Carinae

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/STScI), S. Casertano (STScI) et al., NASA

Jak svoje okolí ovlivňují opravdu bouřlivé hvězdy? Při hledání odpovědi astronomové namířili kosmický dalekohled Hubble Space Telescope do oblastí kolem Eta Carinae - hvězdy, která vykazuje známky možného výbuchu v několika příštích miliónech let. Blízká mlhovina, která je vidět nahoře je domovem proudů horkého plynu, bublin chladného plynu, zámotků tmavých globulí a pilířů husté prašné mezihvězdné hmoty, ze které asi vznikají mladé hvězdy. Snímek nahoře zkoumá asi tři světelné roky, oblasti bezprostředně přiléhající k zámotku Eta Carinae, která zabírá jenom polovinu světelného roku a také Velkou mlhovinu v Lodním kýlu která má přes 300 světelných let. V dubnu 1843 se Eta Car krátce stala po Siriovi druhou nejjasnější hvězdou na noční obloze planety Země a to i přesto, že je při vzdálenosti 7500 světelných let asi 800 krát vzdálenější.

Štítky: Eta Car, Turbulence

Kometa C/2020 T2 (Palomar)

Snímek komety C/2020 T2 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo, binning 2x2. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdí Honících psů. Vzdálenost od Země 1.415 au, od Slunce 2.165 au. Rychlost pohybu po obloze 0.76 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 14.4 mag.