Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2003

Turbulentní okolí Eta Carinae

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/STScI), S. Casertano (STScI) et al., NASA

Jak svoje okolí ovlivňují opravdu bouřlivé hvězdy? Při hledání odpovědi astronomové namířili kosmický dalekohled Hubble Space Telescope do oblastí kolem Eta Carinae - hvězdy, která vykazuje známky možného výbuchu v několika příštích miliónech let. Blízká mlhovina, která je vidět nahoře je domovem proudů horkého plynu, bublin chladného plynu, zámotků tmavých globulí a pilířů husté prašné mezihvězdné hmoty, ze které asi vznikají mladé hvězdy. Snímek nahoře zkoumá asi tři světelné roky, oblasti bezprostředně přiléhající k zámotku Eta Carinae, která zabírá jenom polovinu světelného roku a také Velkou mlhovinu v Lodním kýlu která má přes 300 světelných let. V dubnu 1843 se Eta Car krátce stala po Siriovi druhou nejjasnější hvězdou na noční obloze planety Země a to i přesto, že je při vzdálenosti 7500 světelných let asi 800 krát vzdálenější.

Štítky: Eta Car, Turbulence