Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2004

Hoagův objekt: Podivná prstencová galaxie

Uznání: R. Lucas (STScI/AURA), Hubble Heritage Team, NASA

Je to jedna galaxie nebo dvě? Tato otázka vyplavala na světlo v roce 1950, když astronom Art Hoag narazil na tento neobvyklý extragalaktický objekt. Vně je prstenec, kterému dominují jasné modré hvězdy, zatímco u centra se nachází koule mnohem červenějších hvězd, které jsou pravděpodobně mnohem starší. Mezi tím je mezera, která se zdá téměř úplně temná. Jak vznikl Hoagův objekt zůstává neznámé, i když byly identifikovány i další podobné objekty a společně označeny jako forma prstencové galaxie. Mezi hypotézy jejich geneze patří galaktické srážky před miliardami let a poruchové gravitační interakce s neobvykle tvarovaným jádrem. Fotografie nahoře, kterou v červenci 2001 pořídil Hubble Space Telescope ukazuje bezprecedentní podrobnosti Hoagova objektu a může nabídnout lepší porozumění. Hoagův objekt má asi 100 000 světelných let a nachází se asi 600 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Hada (Serpens). Shodou okolností je v mezeře vidět (asi na jedné hodině) ještě další prstencová galaxie, která pravděpodobně leží v mnohem větší vzdálenosti.

Štítky: Hubble, Prstencová galaxie, Hoag's Object

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.