Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červen 2005

Bouřlivý zbytek supernovy N63A

Uznání: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA);
Acknowledgment: Y.-H. Chu & R. M. Williams (UIUC)

Co zanechala tato supernova? Teprve před 2000 lety vybuchla ve Velkém Magelanově mračnu (LMC - Large Magellanic Clouds), což je blízký soused naší Mléčné dráhy, hmotná hvězda. Výsledkem je bouřlivá explozivní fronta, která jak se pohybuje, tak ničí nebo přesouvá okolní plynová mračna a za sebou nechává poměrně husté uzlíky plynu a prachu. To co zůstává, je jeden z největších zbytků po supernově v LMC: N63A. Mnoho hustých uzlíků, které přežily, bylo stlačeno a může se nadále smršťovat za vzniku hvězd. A některé ze vzniklých hvězd mohou zase vybuchnout jako supernovy a cyklus bude pokračovat. Na snímku nahoře je podrobný záběr jednoho z největších pozůstalých uzlíků prachu a plynu v N63A, který zachytil Hubblův kosmický dalekohled. N63A má přes 25 světelných let a leží ve vzdálenosti 150 světelných let v souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, Zbytek supernovy, N63a