Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2005

Rušný střed mlhoviny Laguna

Uznání a copyright: Michael Sherick

Hvězdy se sice prodírají plynem a prachem, ale fotografové mají navrch. Tato fotogenická mlhovina, též známá jako M8, je vidět dokonce i bez triedru v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Energetické procesy při vznikání hvězd vytvářejí nejen barvy, ale i chaos. Červeně zářící plyn je důsledkem vysokoenergetického světla, které naráží do mezihvězdného vodíku. Tmavá prachová vlákna, které protkávají M8, vznikala v atmosférách chladných obřích hvězd a v troskách po výbuších supernov. Obraz této nádherné části mlhoviny Laguna vznikl po vědeckém přiřazení barev světlu emitovanému ve velmi specifickcýh barvách vodíkem, křemíkem a kyslíkem. Světlo z M8, které dnes vidíme, ji opustilo před 5000 lety. Přes tuto část M8 to světlu trvá asi 50 let.

Štítky: Absorpce, M8, Lagoon Nebula