Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2005

Galaxie v Andromedě infračerveně

Uznání: K. Gordon (U. Arizona), JPL-Caltech, NASA

Jak Galaxie v Andromedě opravdu vypadá? Pro odpověď se astronomové podívali na našeho největšího galaktického souseda v jiném, v infračerveném světle. Astronomové namířili Spitzerův kosmiký dalekohled na obří Messier (M31) po víc jak 18 hodin a vytvořili mozaiku z 11 000 expozic. Výsledný obraz nahoře ukazuje M31 do větších infračervených podrobností jak kdykoliv předtím. Infračervené světlo v pásmu 24 mikronů je zvlášť citlivé k hvězdami zahřátému prachu. Nahoře jsou vidět předtím neobjevené útvary včetně složité struktury spirálních ramen, spirálního oblouku u středu, prstence vznikajících hvězd mimo střed a neobvyklé díry v galaktickém disku. Naproti tomu se ve viditelném a dokonce i v ultrafialovém světle Galaxie v Andromedě jeví mnohem hladší. Analýzy a srovnání tohoto obrazu s jinými snímky asi poskytnou vodítka nejen k bouřlivé minulosti M31, ale i naší vlastní Mléčné dráhy.

Štítky: M31, Infračervený, Spitzer space telescope