Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2003

Galaxie v Andromedě z GALEXu

Uznnání: GALEX team, Caltech, NASA

Proč má galaxie v Andromedě obrovský prstenec? V ultrafialovém světle vypadá naše nejbližší velká galaxie od naší Galaxie Mléčné dráhy mnohem více jak prstencová galaxie než spirální. Na tomto nedávno zveřejněném obrázku Andromedy (M31) z mozaiky snímků z družice GALEX (GALaxy Evolution Explorer) vypuštěné v dubnu na oběznou dráhu Země, je prstenec krásně zvýrazněný. Snímek nahoře v ultrafialových barvách byl digitálně posunutý do vizuální oblasti. Obrázku dominují mladé modré hvězdy, které označují hvězdotvorný prstenec, stejně jako další hvězdotvorné oblasti dokonce ještě dále od galaktického středu. Původ obrovského prstence o průměru 150 000 světelných let je neznámý, ale pravděpodobně se váže ke gravitačním interakcím s malými satelitními galaxiemi, které obíhají v blízkosti galaktického obra. M31 leží ve vzdálenosti asi tři milióny světelných let a je dost jasná na to, že je možné ji spatřit i bez triedru v souhvězdí Andromedy.

Štítky: M31, Ultrafialový, GALEX