Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2006

Mračna z okolí mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Star Shadows Remote Observatory

Slavná mlhovina Koňská hlava v Orion není samotná. Hloubková expozice ukazuje, že tmavý zářez dobře známého tvaru, který je vidět hned pod středem, je součástí rozsáhlého komplexu absorbujícího prachu a zářícího plynu. Amatérští astronomové z observatoře Star Shadow Remote Observatory v Novém Mexiku v USA na tuto oblast zamířili po dobu 7 hodin malý dalekohled a mimo velice specifickou barvu červeného světla emitovaného vodíkem odfiltrovali vše ostatní, aby tak mohli získat více podrobností z pastvin Koňské hlavy. K obrázku ještě přidali celobarevný snímek pořízený během tří hodin. Výsledný skvělý obraz ukazuje podrobnosti složité pleteniny plynných mračen a prachových vláken, které vznikaly a byly opracovány během dlouhé doby hvězdnými větry a dávnými supernovami. Mlhovina Koňská hlava se nachází 1500 světelných let daleko v souhvězdí Orion. Na snímku nahoře jsou dvě hvězdy z pásu Orionu.

Štítky: Orion, Horsehead nebula, IC 434