Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. únor 2007

Prach a mlhovina Helix

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Kate Su (Steward Obs, U. Arizona) et al.

Prach činí toto kosmické oko rudým. Přízračný snímek ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje infračervené záření z dobře prostudované mlhoviny Helix (NGC 7293) v souhvězdí Vodnáře (Aquarius) vzdálené asi 700 světelných let. Obálka prachu a plynu o poloměru dvou světelných let kolem centrálního bílého trpaslíka se dlouho považovala za výborný příklad planetární mlhoviny v konečném stadiu vývoje slunci podobné hvězdy. Ale údaje ze Spitzera ukazují, že samotná centrální hvězda je ponořena do překvapivě jasné infračervené záře. Modely naznačují, že zář pochází z prachu disku trosek. Přestože materiál mlhoviny byl z hvězdy vyvržen před mnoha tisíci lety, tak prach v blízkosti uvnitř mohl vzniknout srážkami v rezervoáru objektů analogickém s naším vlastní Kuiperovým pásem ve sluneční soustavě nebo kometárním Oortovým oblakem. Kometám podobná tělesa vzniklá ve vzdáleném planetární soustavě dokonce přežila i dramatické závěrečné stupně hvězdného vývoje.

Štítky: Prach, Planetární mlhovina, Planetární soustava, Mlhovina Helix, Comets, NGC 7293