Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2007

Molekulární mračno Barnard 163

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Může to sice vypadat jako kachna, ale místo vajec snáší hvězdy. Ve středu snímku nahoře je Barnard 163, mlhovina z molekulárního plynu a prachu tak hustého, že ji viditelné světlo neprosvítí. Barnard 163 se s rozpřaženými křídly měří na světelné roky a vnitřek je jistě chladnější jako vnější části, což což navozuje podmínky, za kterých se může plyn vysrážet a nakonec vytvářet hvězdy. Barnard 163 se nachází asi 3000 světelných let od Země v souhvězdí krále Kefea (Cepheus). Červená záře v pozadí pochází z IC 1396, velké emisní mlhoviny, která hostí mlhovinu Sloní chobot. Nalezení mlhoviny Barnard 163 na snímku její větší emisní mlhoviny IC 1396 může být výzvou, ale je to možné.

Štítky: Molekulární mračno, Absorpční mlhovina, Barnard 163

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.