Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2007

Galaxie Sombrero přes celé spektrum

Uznání: X-ray: NASA/UMass/Q.D.Wang et al.; Optical: NASA/STScI/AURA/Hubble Heritage;
Infrared: NASA/JPL-Caltech/Univ. AZ/R.Kennicutt/SINGS Team

Na tomto jedinečném kompozitním obrázku, který zabírá elektromagnetické spektrum ze tří velkých vesmírných observatoří, je galaxie Sombrero (neboli spirální galaxie M104), slavná díky svému širokému prstenci zakrývajícího prachu a svému tvaru klobouku. Chandra zkoumala vysokoenergetickou rentgenovou emisi Sombrera (modře) a zvýrazňuje všudypřítomný, řídký, horký plyn, který sahá zhruba 60 000 světelných let daleko od galaktického centra. Hubblův optický pohled (zeleně) ukazuje známější emisi populace hvězd Sombrera, která je vidět téměř z boční perspektivy a u galaktického jádra se zřetelně vydouvá. Široký prstenec prachu, který zakrývá světlo v jiných pásmech, září v infračerveném příspěvku (červeně) od Spitzerova kosmického dalekohledu. Galaxie Sombrero je asi 28 miliónů světelných let daleko u jižního okraje rozsáhlé kupy galaxií v Panně.

Štítky: Infračervený, Chandra, Rentgenový, M104, Hubble, Sombrero galaxy, Spitzer