Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. květen 2007

Ve středu reflekční mlhoviny NGC 1333

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Prach ve středu NGC 1333 je tak hustý, že lze sotva vidět vznikající hvězdy. Na druhou stranu prachová mračna, která hvězdy skrývají, zase také odrážejí jejich optické světlo a dodávají NGC 1333 záři převážně modré barvy, což je obecné znamení reflekčních mlhovin. Nahoře je vidět velice podrobný snímek mlhoviny, který nedávno pořídil 4m dalekohled Mayall na observatoři Kitt Peak v Arizoně v USA a byl zveřejněn na počest astronoma Stephena Stroma při jeho odchodu do důchodu. V horní části snímku jsou vidět rozsáhlé modré oblasti prachu, které převážně odrážejí světlo z jasných modrých hvězd. V hustém centrálním prachu jsou vidět nejenom nově vzniklé hvězdy, ale také červené výtrysky a červeně zářící plyn, který dostává energii ze světla a z větru nedávno vzniklých mladých hvězd. Mlhovina NGC 1333 obsahuje stovky nově vzniklých hvězd, které jsou mladší než jeden milión let. Reflekční mlhovina NGC 1333 leží asi 1000 světelných let daleko v souhvězdí Perseus.

Štítky: Star-formation, Reflekční mlhovina, Ngc 1333

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.