Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2007

Sferule z pozemského Měsíce

Uznání: Timothy Culler (UCB) et al., Apollo 11 Crew, NASA

Jak se tato sferule ocitla na Měsíci? Když dopadne meteorit na Měsíc, tak energie dopadu roztaví část zasažených hornin, z níž se část může ochladit do maličkých skleněných kuliček. Ve vzorcích lunární půdy, které zpět na Zemi přivezly výpravy Apollo, bylo mnoho takových skleněných kuliček. Na snímku nahoře je jedna taková skleněná sferule, která měří jen čtvrtinu milimetru. Tato sferule je zvlášť zajímavá, protože se stala obětí ještě menšího impaktu. Vlevo nahoře je vidět miniaturní kráter obklopený fragmentovanou oblastí způsobenou rázovými vlnami malého impaktu. Datováním mnoha takových impaktů astronomové mohou odhadnout historii vzniku kráterů na našem Měsíci.

Štítky: Kráter, Sferule, Earth's moon

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.