Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2007

Oranžové bublající Slunce

Uznání: Bruno Sánchez-Andrade Nuño et al. (IAG & MPS, Germany)

Povrch Slunce se stále mění. Klikněte na šipku ve středu a podívejte se, jak se sluneční povrch během jediné hodiny mění. Sluneční fotosféra má tisíce hrbolů zvaných granule a obvykle několik tmavých proláklin zvaných sluneční skvrny. Filmovou smyčku nahoře zaměřenou na sluneční skvrnu 875 pořídil v minulém roce vakuový věžový dalekohled na Kanárských ostrovech ve Španělsku s využitím adaptivní optiky, který rozlišuje podrobnosti pod 500 kilometrů. Každá z početných granulí má velikost zemského světadílu, ale má mnohem kratší život. Granule v průběhu hodiny pomalu mění svůj tvar a může dokonce úplně zmizet. V jasných středech granulí vystupuje horký plynný vodík a u tmavých okrajů granule zase padá zpět na Slunce. Film nahoře a další podobné filmy umožňují slunečním vědcům studovat, jak se granule a sluneční skvrny vyvíjejí a jak oblasti magnetických slunečních skvrn vytvářejí silná sluneční vzplanutí.

Štítky: Slunce, Sluneční skvrna, Granules

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem