Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2007

Tykadla mlhoviny Tarantule

Uznání a copyright: WFI, MPG/ESO 2.2-m Telescope, La Silla, ESO

Největší a nejbouřlivější známá hvězdotvorná oblast v celé Místní skupině galaxií se nachází v naší sousední galaxii Velkém Magellanově oblaku (LMC). Pokud by se mlhovina Tarantule nacházela ve vzdálenosti mlhoviny v Orionu, což je místní hvězdotvorná oblast, tak by vyplňovala polovinu oblohy. Červený a růžový plyn označuje hmotnou emisní mlhovinu zvanou též 30 Doradus, ačkoliv zde také existují i zbytky supernovy a temná mlhovina. Jasný uzlík hvězd vlevo od středu se nazývá R136 a obsahuje mnoho z nejhmotnějších, nejžhavějších a nejjasnějších známých hvězd. Snímek nahoře pořídila širokoúhlá kamera Evropské jižní observatoře (ESO) Wide Field Imager a je jedním z dosud nejpodrobnějších snímků této rozsáhlé hvězdotvorné oblasti. Na webu ESO si můžete tento podrobný obrázek přiblížit kliknutím zde.

Štítky: Emisní mlhovina, 30 Doradus, Tarantula nebula