Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2007

Tvorba galaxií v ranném vesmíru

Uznánní: NASA, ESA, and N. Pirzkal (STScI/ESA) et al.

Jaký byl velmi ranný vesmír? K odpovědi na tuto otázku astronomové namířili Hubblův kosmický dalekohled mezi jasné blízké objekty a vytvořili jeden z vůbec nejhloubkovějších snímků HUDF (Hubble Ultra Deep Field). Výsledný HUDF je jako pokladnice podivných a vzdálených galaxií. Nedávné analýzy HUDF se zaměřily na nejmenší, nejslabší a nejkompaktnější zobrazené galaxie. Tyto malé galaxie se považují za stavební bloky moderních galaxií. Analýzy ukazují, že tyto malé galaxie se vzájemně opravdu často slučují za vzniku větších galaxií. Snímek tohoto pole Spitzerovým kosmickým dalekohledem ukazuje nedostatek infračervené emise, kterou lze očekávat od starších hvězd, což ukazuje, že tyto malé galaxie jsou velice mladé, možná staré jen několik miliónů let. Proto by se mohla vůbec první generace hvězd skládat z mladých modrých hvězd. Nahoře je vidět část HUDF a jedna modrá galaxie, stavební blok s vysokým vesmírným rudým posuvem, takže se jeví spíše žlutá, je vidět na vloženém obrázku vlevo nahoře.

Štítky: Galaxie, Raný vesmír, Building