Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2008

V srdci Kupy v Panně

Uznání a copyright: Günter Kerschhuber (Gahberg Observatory)

Kupa galaxií v Panně je nejbližší kupou galaxií k naší Mléčné dráze. Kupa v Panně je tak blízko, že na obloze zabírá více jak 5 stupňů, tedy asi desetinásobek úhlového rozměru úplňku. Kupa v Panně se svým srdcem ve vzdálenosti asi 70 miliónů světelných let je nejbližší kupou galaxií, obsahuje přes 2000 galaxií a výrazně gravitačně přitahuje galaxie z Místní skupiny galaxií v okolí naší Mléčné dráhy. Tato kupa obsahuje nejenom hvězdami zaplněné galaxie, ale také plyn horký tak, že rentgenově září. Pohyby galaxií uvnitř a kolem kup ukazují na to, že obsahují více temné hmoty než je všechna hmota, kterou můžeme vidět. Na snímku nahoře je srdce Kupy v Panně včetně jasných Messierových galaxií jako jsou Markarianovy oči vlevo nahoře, M86 od středu vpravo nahoře, M84 zcela vpravo, stejně jako spirální galaxie NGC 4388 vpravo dole.

Štítky: Galaxie, Virgo Cluster of Galaxies, Center