Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 2009

Mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Nigel Sharp (NOAO), KPNO, AURA, NSF

Jedna z nejsnáze rozpoznatelných mlhovin na obloze mlhovina Koňská hlava v Orionu je součástí velkého tmavého molekulárního mračna. Je též známá jako Barnard 33 a její neobvyklý tvar byl poprvé objeven na fotografické desce koncem 19. století. Ta červená záře pochází z vodíku, který je především za mlhovinou a je ionizován nedalekou jasnou hvězdou Sigma Orionis. Tmavost Koňské hlavy způsobuje většinou hustý prach, a v dolní části krku Koňské hlavy vrhá stín vlevo. Proudy plynu, které mlhovinu opouštějí, vede silné magnetické pole. Ty jasné skvrny v mlhovině Koňská hlava jsou právě vznikající mladé hvězdy. Světlu to k nám z Koňské hlavy trvá 1500 let. Snímek nahoře byl pořízen 0.9 m dalekohledem národní observatoře Kitt Peak.

Štítky: Orion, Horsehead nebula, Barnard 33