Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2009

Zbytek supernovy E0102 72

Uznání: X-ray - NASA / CXC / MIT / D.Dewey et al., NASA / CXC / SAO / J.DePasquale;
Optical - NASA / STScI

Na tomto kompozitu na více vlnových délkách, který kombinuje rentgenové a optické snímky z Chandry a Hubbla, je zachyceno rozpínající se mračno trosek po explozi hmotné hvězdy. Zbytek supernovy E0102-72 se nachází asi 190 000 světelných let daleko v sousední galaxii Malé Magellanovo mračno. Rentgenová observatoř Chandra zachytila silný kosmický zdroj rentgenového záření E0102 krátce po svém startu v roce 1999. Tento barevný pohled na E0102 s okolím byl vytvořen na oslavu 10. výročí Chandry. Analýza všech dat ukazuje, že celkový tvar E0102 je spíše válec, do jehož konce pohlížíme, než sférická bublina. Tento výsledek ukazuje, že exploze hmotných hvězd vytvářejí podobné tvary, jako vidíme u některých planetárních mlhovin, které se váží s hvězdami s nízkou hmotností. Tento pohled zabírá ve vzdálenosti Malého Magellanova mračna asi 150 světelných let.

Štítky: Zbytek supernovy, Chandra, Rentgenový, Smc, E0102-72