Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2009

CMBR Dipól: Jízda vesmírem

Credit: DMR, COBE, NASA, Four-Year Sky Map

Naše Země nestojí. Pohybuje se kolem Slunce. Slunce obíhá kolem středu Mléčné dráhy. Mléčná dráha obíhá v Místní skupině Galaxií. Místní skupina galaxií padá ke Kupě galaxií v Panně. Ale tyto rychlosti jsou menší než rychlost, kterou se všechny ty objekty spolu pohybují vůči CMBR (cosmic microwave background radiation). Na celooblohové mapě z družice COBE se záření ve směru pohybu Země jeví s modrým posunem a je tudíž teplejší, zatímco záření na opačné straně oblohy má červený posun a je tedy chladnější. Mapa ukazuje, že se Místní skupina vůči tomuto prvopočátečnímu záření pohybuje rychlostí asi 600 kilometrů za sekundu. Tak vysokou rychlost nikdo nečekal a její hodnota není stále vysvětlena. Proč se pohybujeme tak rychle? Co tam je?

Štítky: COBE, Mikrovlnné pozadí, Dipole