Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2010

Černé díry ve slučujících se galaxiích

Uznání: NASA / Swift / NOAO / Michael Koss and Richard Mushotzky (Univ. Maryland)

Bouřlivé slučování galaxií může sytit superhmotné černé díry. Výsledkem je teoreticky emise z míst kolem superhmotných černých děr, kdy vznikají jedny z nejzářivějších objektů ve vesmíru. Astronomové tyto objekty nazývají AGN (Active Galactic Nuclei), aktivní jádra galaxií. Ale po celá desetiletí se zdálo, že jenom 1 procento AGN je spojeno se slučováním galaxií. Nové výsledky z prní přehlídky oblohy družicí NASA Swift na tvrdých (energetických) rentgenových energiích nyní zřetelně ukazují silné spojení AGN a slučujících se galaxií. Tvrdé rentgenové záření snadněji proniká oblaky prachu a plynu ve slučujících se galaxiích a ukazuje přítomnost emise z aktivních černých děr. Na těchto panelech jsou vidět zakroužkované polohy superhmotných černých děr v celé řadě slučujících se galaxií detekovaných rentgenovou družicí Swift. Optické snímky pochází z národní observatoře Kitt Peak v Arizoně. Ve středu nahoře je NGC 7319 a kompaktní skupina galaxií známá jako Stephanův kvintet.

Štítky: Rentgenový, Černé díry, Stephanův kvintet, Agn, Merger, Swift