Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2010

Galaktický střed inmfračerveně z 2MASS

Uznání: 2MASS Project, U. Mass., IPAC/Caltech, NSF, NASA

Střed naší Galaxie je rušné místo. Ve viditelném světle je většina středu Galaxie zakryta neprůhledným prachem. Nicméně prach v infračerveném světle září více a zakrývá méně a tak na snímku nahoře umožňuje zaznamenat skoro milión hvězd. Samotný galaktický střed se nachází asi 30 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a je vidět zářit vlevo dole. Galaktická rovina naší Mléčné dráhy, rovina ve které obíhá i Slunce, se dá identifikovat jako tmavý diagonální prachový pás. Absorbční prachová zrna vznikají v atmosférách chladných rudých obrů a rostou v molekulárních mračnech. Oblast, která přímo obklopuje střed Galaxie, jasně září radiově a na vysokých energiích. Předpokládá se, že střed Galaxie hostí velkou černou díru.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, 2mass