Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2010

Zásah laserem do Galaktického centra

Uznání: Yuri Beletsky (ESO)

Proč ti lidé míří silným laserem do centra naší Galaxie? Naštěstí to ovšem neznamená první krok nějaké Galaktické války. Místo toho astronomové z dalekohledu VLT (Very Large Telescope) v Chile zkoušejí změřit distorzi stále proměnlivé pozemské atmosféry. Trvalé pozorování laserem excitovaných atomů ve velkých výškách astronomům umožňuje pozorováním této umělé hvězdy měřit rozostření atmosféry. Tato informace se okamžitě dostává zpátky k zrcadlu VLT, které se pak mírně deformuje, aby se minimalizovalo toto rozostření. V tomto případě VLT pozoroval centrum naší Galaxie, takže bylo třeba znát rozostření naší atmosféry v tomto směru. Co se mezigalaktického válčení týče, tak při pozorování ze středu Galaxie se nečekají žádné oběti. Světlo i z tak silného laseru by se sloučilo se světlem našeho Slunce a dohromady by se jevilo jen jako slabá vzdálená hvězda.

Štítky: Galaktický střed, Adaptivní optika, Laser

Planetární mlhovina M27 "Činka".