Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2010

Plakát na počest raketoplánu Endeavour

Uznání: NASA

Jsou to jedny z nejsložitějších strojů, které byly kdy sestrojeny. Při svislém startu dokáží vynést objekt o velikosti školního autobusu tak vysoko a takovou rychlostí, že už nespadne. Raketoplány vynesly spousty revolučních satelitů, které lidem umožnily komunikovat po celém světě, lépe porozumět zemské atmosféře a také nahlížet do vzdáleného vesmíru. Jedná se o raketoplány NASA a tak NASA nedávno na jejich počest zveřejnil velké digitální plakáty. Jelikož se inaugurační let uskutečnil již v roce 1981, tak flotila raketoplánů stárne a nyní se blíží do svého důchodu. Na obrázku nahoře stoupá na oběžnou dráhu raketoplán Endeavour a emblémy všech jeho výprav jsou uspořádány do spirály. Raketoplán Endeavour byl pojmenován podle britské výzkumné lodi HMS Endeavour, která v 18. století zkoumala jižní Tichý oceán a je vyobrazena vpravo dole. Vpravo nahoře jsou panoramatická okna, která Endeavour už dříve tento rok dopravil na Mezinárodní kosmickou stanici. V pozadí skoro nahoře je mlhovina NGC 602, jak ji zachytil Hubblův kosmický dalekohled, který Endeavour opravoval v roce 1993. K mání jsou plakáty pro raketoplány Atlantis, Challenger, Columbia, Discovery, Endeavour.

Štítky: Raketoplán, Raketa, Endeavour

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.