Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2010

Mlhovina Náhrdelník

Uznání a copyright: Romano Corradi (IAC), et al., IPHAS

Malé souhvězdí Šíp (Sagitta) se honosí tímto velkým kusem kosmického šperku zvaného mlhovina Náhrdelník. Tento nově objevený příklad prstencovité planetární mlhoviny je vzdálený asi 15 000 světelných let. Její jasný prstenec s perlami zářícího plynu má polovinu světelného roku. Planetární mlhoviny jsou vytvářeny Slunci podobnými hvězdami v jejich závěrečné fázi hvězdného vývoje. Ukázalo se také, že centrální hvězda mlhoviny Náhrdelník, která je poblíž středu prstence silně nakloněního vůči našemu pohledu, je těsná dvojhvězda s oběžnou dobou něco přes jeden den. Její zdánlivý věk astronomové odhadují na asi 5000 let a kolmo k rovině prstence se také nacházejí vzdálenější mračna plynu, která jsou zde vidět vlevo nahoře a vpravo dole. Tyto mraky byly vyvrženy asi 5000 let před mraky, které tvoří náhrdelník. Snímek ve falešných barvách kombinuje emisi ionizovaného vodíku v modré, kyslíku v zelené a dusíku v červené barvě.

Štítky: Binary star, Planetární mlhovina, Hvězdný vývoj, Narrowband, Necklace nebula