Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. duben 2012

Centaurus A

Uznání a copyright: SSRO-South (Steve Mazlin, Jack Harvey, Daniel Verschatse, Rick Gilbert)
and Kevin Ivarsen (PROMPT / CTIO / UNC)

Která aktivní galaxie je nejblíž planetě Zemi? Zřejmě Centaurus A vzdálená pouhých 11 miliónů světelných let. Tato pekuliární eliptická galaxie je též známa jako NGC 5128 a měří něco přes 60 000 světelných let. Galaxie Centaurus A vznikla srážkou dvou jinak normálních galaxií a je fantastickou změtí mladých modrých hvězdokup, růžových hvězdotvorných oblastí a impozantních temných prachových pásů, které jsou zde rozlišeny do pozoruhodných podrobností. Tento barevný galaktický portrét vznikl pod jasnou chilskou oblohou na Meziamerické observatoři Cerro Tololo. Zbytek kosmických trosek vytrvale požírá centrální černá díra o hmotnosti miliardy Sluncí, která je blízko galaktického centra. Tento proces vyzařuje energii z Centaurus A v rádiovém, rentgenovém a gama záření, podobně jako u jiných aktivních galaxiích.

Štítky: Prach, Aktivní galaxie, Černá díra, Cen A, Elliptical galaxy, Ngc 5128