Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 2012

Geostacionární družice za Alpami

Uznání a copyright: Michael Kunze

Proč se ty hvězdy nehýbou? Jak se Země otáčí, tak hvězdy na obloze typicky vycházejí a zapadají. Ty, které jsou dál od severního nebo jižního pólu opisují kolem pólu kružnice. Pokud se pečlivě podíváte na zrychlené video nahoře, tak ovšem zjistíte, že některé světelné body jsou stacionární. Tyto objekty nejsou hvězdy, ale lidmi vypuštěné družice, které jsou zakotvené vysoko nad zemským rovníkem. Nazývají se geostacionární družice, dolů nespadnou, protože obíhají Zemi a obíhají stejnou rychlostí, jakou se Země otáčí. Oběžná vzdálenost, kde je toto možné je mnohem vzdálenější, než je Mezinárodní kosmická stanice, ale mnohem bližší, než Měsíc. Toto video bylo pořízeno z nejvyšší otáčivé restaurace na světě na Mittelallalinu ve švýcarských Alpách. V popředí je hora známá jako Allalinhorn. Při pečlivém sledování uvidíte, že geostacionární družice vrhají záblesky odraženého slunečního světla. Družice jsou vidět v jediné skoro přímce, což je ve skutečnosti projekce zemského rovníku na oblohu.

Štítky: Satellites, Video, Alps, Geostationary

47. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 22. 11. do 28. 11. 2021. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večerní obloha nabídne pětici planet, tři z nich viditelné pouhým okem – Venuši, Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Svět nevěřícně sledoval, jak Rusko provedlo podobný test, jako kdysi Čína, když rozstřelilo družici, jejíž úlomky reálně ohrozily ISS. Úspěšný start si připsaly rakety Electron, CZ-4B a Rocket 3.3. Chystá se start Progressu s modulem Pričal. K dvojplanetce se vydá sonda DART. Před 320 lety se narodil Anders Celsius, který je znám díky zavedení naší teplotní stupnice, ale zabýval se také hvězdami a polárními zářemi.

Mlhoviny IC59 a IC63

Emisní a reflexní mlhoviny v okolí hvězdy Gamm Cass. Ve snímku jsou díky dlouhé expoziční době vidět i temné mlhoviny (molekulární oblak) které se na běžných úzkopásmových snímcích nevyskytují.