Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 2012

Geostacionární družice za Alpami

Uznání a copyright: Michael Kunze

Proč se ty hvězdy nehýbou? Jak se Země otáčí, tak hvězdy na obloze typicky vycházejí a zapadají. Ty, které jsou dál od severního nebo jižního pólu opisují kolem pólu kružnice. Pokud se pečlivě podíváte na zrychlené video nahoře, tak ovšem zjistíte, že některé světelné body jsou stacionární. Tyto objekty nejsou hvězdy, ale lidmi vypuštěné družice, které jsou zakotvené vysoko nad zemským rovníkem. Nazývají se geostacionární družice, dolů nespadnou, protože obíhají Zemi a obíhají stejnou rychlostí, jakou se Země otáčí. Oběžná vzdálenost, kde je toto možné je mnohem vzdálenější, než je Mezinárodní kosmická stanice, ale mnohem bližší, než Měsíc. Toto video bylo pořízeno z nejvyšší otáčivé restaurace na světě na Mittelallalinu ve švýcarských Alpách. V popředí je hora známá jako Allalinhorn. Při pečlivém sledování uvidíte, že geostacionární družice vrhají záblesky odraženého slunečního světla. Družice jsou vidět v jediné skoro přímce, což je ve skutečnosti projekce zemského rovníku na oblohu.

Štítky: Satellites, Video, Alps, Geostationary