Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2012

Kresba Prstencové mlhoviny

Uznání a copyright: Frédéric Burgeot

Prstencová mlhovina M57 je planetární mlhovina s jednoduchou symetrií vzdálená asi 2000 světelných let v hudebním souhvězdí Lyra, kterou pozorovatelé dalekohledem dobře znají. Na této pozoruhodné kresbě kosmického prstence jsou náznaky proměnlivých barev a jemných podrobností. Kresba byla pořízena při pozorování s 800 násobným zvětšením za vynikajících podmínek u okuláru čtyřicetipalcového (100 cm) zrcadlového dalekohledu. Originální kresba byla pořízena barevnými tužkami na bílý papír, ale zde je vidět po digitálním naskenování a inverzi palety. Mlhovina měří asi světelný rok a tvoří ji vnější vrstvy odhazované Slunci podobnou umírající hvězdou. Intenzivní ultrafialové záření ze žhavé centrální hvězdy ionizuje atomy plynu a ty pak vytvářejí záři mlhoviny. Ionizovaný vodík přidává červený odstín. Ionizovaný kyslík zase vytváří charakteristickou modrozelenou barvu. Za průměrných podmínek je malým dalekohledem obtížné spatřit centrální hvězdu, ale při tvorbě této umělecké studie Prstencové mlhoviny byla vidět pokaždé.
Oprava: Na chybu ve slově tužka upozornil Pavel Šebík