Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2013

Infračervený portrét Velkého Magellanova mračna

Uznání: ESA / NASA / JPL-Caltech / STScI

Tímto infračerveným portrétem Velkého Magellanova mračna, satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, se vlní mračna kosmického prachu. Pozoruhodný kompozitní obraz z Herschelovy kosmické observatoře a ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje, že prachová mračna vyplňují sousední trpasličí galaxii stejně, jako prach v rovině Mléčné dráhy samotné. Teploty prachu zpravidla sledují hvězdotvorné aktivity. Modré barvy ze Spitzeru ukazují teplý prach zahřívaný mladými hvězdami. K obrazovým údajům v červené a zelené barvě přispěly zase Herschelovy přístroje, přičemž ukazují emisi prachu z chladných a prostředních oblastí, kde hvězdy právě vznikat začaly, nebo přestaly. Infračervenému vzhledu Velkého Magellanova mračna dominuje prachová emise a liší se od pohledu na optických snímcích. Ovšem dobře známá mlhovina Tarantule z této galaxie stále vyniká a je snadno vidět jako nejjasnější oblast vlevo od středu. Velké mračno Magellanovo je asi 160 000 světelných let daleko a měří asi 30 000 světelných let.

Štítky: Lmc, Prach, Large magellanic cloud, Herschel space observatory