Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2013

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Máximo Ruiz

Krásná mlhovina Trifid je kosmickou studií kontrastů. Nazývá se též M20 a nachází se asi 5000 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Trifid je hvězdotvorná oblast v rovině naší galaxie, která ilustruje tři různé typy astronomických mlhovin: červené emisní mlhoviny, kterým dominuje světlo emitované atomy vodíku, modré reflekční mlhoviny, které vznikají odrazem světla hvězd od prachu a tmavé mlhoviny, kde jsou hustá mračna prachu vidět v siluetě. Populární název Trifid je odvozen od jasné červené oblasti, kterou zhruba do tří částí rozdělují zatmívající pásy prachu. Ovšem na tomto ostrém barevném snímku červenou emisi obklopuje výmluvný závoj modrých reflekčních mlhovin. Na podrobných snímcích této oblasti z Hubblova kosmického dalekohledu jsou vlevo dole od středu emisní mlhoviny vidět pilíře a výtrysky opracované nově zrozenými hvězdami. Mlhovina Trifid měří asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, M20, Ngc6514