Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2013

Sloní chobot v IC 1396

Uznání a copyright: Juan Lozano de Haro

Mlhovina Sloní chobot se vine komplexem emisní mlhoviny a mladé hvězdokupy IC 1396 ve vysokém a odlehlém souhvězdí Kefeus podobně, jako ilustrace v galaktickém Příběhu jen tak. Kosmický sloní chobot je pochopitelně dlouhý přes 20 světelných let. Tento kompozitní obrázek byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které propouštějí světlo ionizovaných atomů vodíku, síry a kyslíku. Výsledný obraz zdůrazňuje jasné, dozadu obrácené hřebeny, které obkreslují kapsy chladného mezihvězdného prachu a plynu. Taková vnořená, tmavá mračna plná úponků obsahují suroviny pro tvoření hvězd a v zakrývajícím kosmickém prachu ukrývají protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 je téměř 3000 světelných let daleko a na obloze pokrývá oblast velkou přes 5 stupňů. Tato podrobná mozaika je široká 2 stupně, což je velikost asi 4 úplňků.

Štítky: Star-formation, Elephant's trunk, Just so story, C1396